De afgelopen weken is er veel aandacht geweest voor de persoonlijke situatie van Martijn Krabbé. Kort na de jaarwisseling maakte hij bekend ongeneeslijk ziek te zijn. Vlak voor een nieuwe jaarwisseling volgde een uitgebreid televisie-interview.
Dat gesprek werd uitgezonden bij RTL en zorgde direct voor stevige discussies. Niet alleen kijkers spraken zich uit, ook mediakenners deelden hun mening. Het interview riep vragen op over grenzen, medeleven en journalistieke verantwoordelijkheid. Volgens critici werd het persoonlijke verhaal opvallend breed uitgemeten en kreeg emotie een centrale rol binnen de uitzending.
Een interview dat volledig draaide om één verhaal
Aan het begin van de week bezocht Humberto Tan zijn collega thuis in de bekende BN’er-buurt van Amsterdam. Het gesprek werd later uitgezonden in RTL Tonight en nam de volledige uitzending in beslag. Andere onderwerpen kwamen die avond niet aan bod.
Voor veel kijkers voelde dat als een bewuste keuze van de zender. De gezondheidssituatie van Martijn was op dat moment ongewijzigd gebleven. Dat zorgde bij critici voor vragen over de noodzaak van het interview. Volgens hen ontbrak een directe nieuwsaanleiding voor deze uitgebreide televisiespecial.
Kritiek vanuit de mediawereld groeit
Mediajournalist Mark Koster uitte stevige kritiek op het gesprek in zijn column in De Telegraaf. Volgens hem ging het interview veel verder dan nodig was. “De tranentrekkende Humberto Tan ging wel heel ver in het exploiteren van het leed van Martijn Krabbé.”
Tekst gaat verder onder de video
Mark benadrukte dat Martijn recent nog een nieuw contract van één jaar bij RTL tekende. Daarmee bestaat de kans dat hij volgend jaar nog steeds onder ons is. De journalist hoopt dat zijn ‘doodstrijd’ tot die tijd niet verder wordt ‘uitgevent’ door de zender.
Vergelijkingen met andere BN’er-verhalen
Volgens Mark is het massale medelijden met bekende Nederlanders problematisch geworden. Hij verwees daarbij ook naar Suzan & Freek als voorbeeld. “Het drama was niet te missen, een dikke walm emo-eau-de-cologne die alle andere leedverhalen verdrong.”
In zijn ogen overschaduwen zulke verhalen het bredere nieuws. In het geval van Martijn zou dat effect volgens hem nog sterker zijn geweest. “Het valt in het niet bij het uitventen van de ziekte van Martijn Krabbé.” Hij stelde zelfs dat zijn situatie wordt gepresenteerd als een meerdelige dramaserie.
Televisie als emotioneel podium
Tijdens het interview werden eerdere mediamomenten opnieuw getoond. Humberto liet beelden zien van eerdere interviews en reacties rondom Martijns ziekte. Volgens Mark voelde dat als een herhaling van verdrietige hoogtepunten.
“Een tragische tv-uitvaart waar hij zelf bij was.” Tan toonde deze fragmenten volgens hem op een iPad. Dat zorgde voor extra emotionele lading tijdens het gesprek. Voor een deel van het publiek ging dat duidelijk een stap te ver en voelde het ongemakkelijk om naar te kijken.

Ook andere critici voelen ongemak
Niet alleen Mark Koster had moeite met de uitzending. Ook Rob Goossens, tv-criticus van RTL Boulevard, reageerde kritisch. Hij beschreef zijn gevoel na afloop als ongemakkelijk. “Ik voelde me een uur lang een ontzettende voyeur.”
Volgens Rob hoorde Humberto daar niet te zijn. Ook de kijker zou volgens hem te dichtbij zijn gekomen. “Humberto Tan hoorde daar niet te zijn en wij als kijker helemaal niet.” Hij vergeleek het met het lezen van iemands dagboek zonder toestemming.
Discussie over grenzen blijft bestaan
Het interview heeft een bredere discussie losgemaakt over televisie en emotie. Waar ligt de grens tussen oprechte aandacht en exploitatie. Wanneer verandert medeleven in ongemak.
Critici hopen dat Martijn in de komende periode meer rust en privacy krijgt. Mark Koster verwoordde dat duidelijk in zijn afsluitende woorden. “De strijd van Martijn Krabbé kennen we.” “Het zou aardig zijn om dat vanaf nu niet verder te exploiteren.”










