Chantal Janzen is al jarenlang een vaste waarde op televisie, maar opvallend genoeg blijken de meeste van haar programma’s nauwelijks aan te slaan. Terwijl ze bekendstaat als een van de grootste sterren van RTL 4, laat haar kijkcijfergeschiedenis vooral een spoor van teleurstellingen zien.

Toch krijgt ze steeds weer nieuwe formats in handen. De zender blijft vertrouwen in haar houden, ondanks de tegenvallende resultaten. Dat roept vragen op over de keuzes van RTL en de houdbaarheid van haar populariteit als presentatrice.
Nieuw muzikaal programma roept twijfels op
Volgende week zaterdag keert Play That Song… Again! terug op televisie met Chantal Janzen als presentatrice. RTL 4 probeert het programma met een eenmalige special nieuw leven in te blazen. Maar gezien haar staat van dienst is het de vraag of dit een slimme zet is.
Mediacriticus Victor Vlam heeft daar zijn twijfels bij. Hij zegt in de podcast De Communicado’s: “Ik dacht bij mezelf: Chantal Janzen gaat het presenteren, is dat nou een reden om dat programma te gaan kijken? En ik denk dat het eerlijke antwoord is: nee, absoluut niet. Dat is anders dan bij Linda de Mol in haar hoogtijdagen.”
Chantal mist het vertrouwen van de kijker
Volgens Vlam mist Chantal iets essentieels: het vertrouwen van de kijker dat haar naam garant staat voor kwaliteit. “Een van de dingen die Chantal Janzen absoluut niet heeft, is dat je denkt van: als zij het presenteert, is dat een soort van kwaliteitsstempel. (…) Ze heeft één groot probleem: ze heeft extreem veel flops op haar naam.
Het is de flopkoningin onder de televisiepresentatoren.” Die reputatie werkt inmiddels in haar nadeel. Co-host Lars Duursma vult aan: “Ja, dus dat straalt negatief op haar af, omdat je er dan eigenlijk niet van op aan kunt dat als je een programma van haar kijkt, dat je dan een leuke avond gaat hebben.”
Lijst met geflopte programma’s groeit verder
De lijst met programma’s die geen succes werden onder haar leiding is inmiddels indrukwekkend lang. Zo werd De Piano, een programma van RTL, nauwelijks bekeken. Fout Maar Goud verdween zo stilletjes dat velen zich het niet eens herinneren.
Andere titels die flopten zijn onder meer Blow Up, All Together Now, Time to Dance, Doe Het Lekker Zelf, Janzen & Van Dijk en Beat the Best. “De ene na de andere,” zegt Vlam. “En dit zijn de grote flops. Er zijn ook nog heel veel dingen die oké scoorden [maar niet meer dan dat].” Het patroon is duidelijk en de vraag rijst of kijkers haar nog willen zien.
Verlies aan gevoel voor televisiesucces
Wat Chantal Janzen vooral lijkt te missen, is het scherpe gevoel voor wat een televisiekijker boeit. Linda de Mol wist precies wat werkte, zelfs als het concept risicovol was. Dat fingerspitzengefühl ontbreekt bij Chantal.
“Als Linda het presenteerde, kon je ervan uitgaan dat het best een goed programma is,” stelt Vlam. Bij Chantal is dat gevoel volledig zoek. Elk nieuw project lijkt eerder een gok dan een weloverwogen keuze.
Achtergrond in theater lijkt haar in de weg te zitten
De oorsprong van het probleem zou kunnen liggen in haar achtergrond. Chantal komt uit de musicalwereld en heeft haar hart meer bij theater dan bij televisie.
Victor Vlam merkt daarover op: “Haar echte liefde is volgens mij theater en daarom heeft ze denk ik ook gewoon minder met de televisiewereld en is ze minder goed in het doorzien van wat nou wel werkt en wat minder goed werkt.” Die afstand tot het televisielandschap kan verklaren waarom haar programma’s vaak niet goed aansluiten bij de wensen van het brede publiek.
Zal het tij ooit keren voor Chantal Janzen?
De vraag blijft hoe lang RTL 4 haar het voordeel van de twijfel blijft geven. Nieuwe kansen zijn schaars in televisieland, zeker als eerdere projecten keer op keer niet werken. Toch lijkt Chantal Janzen op een bijzondere manier onaantastbaar. Misschien hoopt de zender dat het publiek haar op een dag opnieuw in de armen sluit. Of dat moment ooit komt, is nog maar de vraag.