De relatie tussen André Hazes jr. en Monique Westenberg blijft voer voor discussie. Hoewel hij haar meerdere keren verliet voor andere vrouwen, kiest Monique er telkens voor om bij hem terug te komen. Dat zorgt voor gefronste wenkbrauwen bij het publiek.

Volgens showbizzjournalist Nick Dijkman speelt er achter de schermen meer mee dan liefde alleen. De luxe levensstijl die haar relatie met André haar oplevert, lijkt voor Monique zwaarder te wegen dan persoonlijke grenzen of trots.
Een miljoenenvilla als veilige haven voor Monique
Monique is inmiddels al ruim tien jaar aan Hazes verbonden. In die tijd is hun relatie uitgegroeid tot een publiek spektakel, met veel ups en downs. Toch woont zij nog altijd in de villa die Hazes voor haar heeft gekocht.
Die woning is volgens ingewijden zeker een miljoen euro waard. “Ze is al een jaar of tien verbonden aan André Hazes en woont in een huis van een miljoen dat door hem is bekostigd. Daarom doet ze waarschijnlijk ook niet zo heel moeilijk over André en zijn uitspattingen en grillen”, aldus Dijkman. Deze luxe woonplek lijkt voor Monique een belangrijke reden om de situatie te accepteren.
Noa Braaf lijkt geen probleem voor Monique te vormen
Toen de relatie van André met zijn nieuwe liefde Noa Braaf aan het licht kwam, waren veel mensen verbaasd over Monique’s reactie. Of beter gezegd: het uitblijven daarvan. In plaats van boosheid of verdriet, bleef het opvallend stil aan haar kant. De media speculeerden over haar beweegredenen.

Toch lijkt het erop dat Monique haar positie heeft geaccepteerd, en daarmee ook de bijbehorende omstandigheden. De villa, het leven zonder financiële zorgen en de bekendheid bieden haar een soort zekerheid. Voor veel mensen is dat onbegrijpelijk, maar voor haar mogelijk een bewuste keuze.
Monique is 47 en kiest wellicht voor comfort
Met haar 47 jaar lijkt Monique haar levensstijl te hebben aanvaard. Ze ziet dit misschien als de meest praktische oplossing. Volgens Dijkman zijn haar keuzes niet onbegrijpelijk, al roept hij wel vraagtekens op.
“Je kunt je afvragen of je dat moet willen als vrouw”, zegt hij. “Ga gewoon lekker voor je geld werken, zou je zeggen.” Hij stelt dat Monique weinig grenzen stelt, behalve de erfgrens. Daarmee suggereert hij dat ze de situatie tolereert, zolang ze er comfortabel bij blijft wonen.
Geen bewondering voor vrouwen zonder eigen carrière
Dijkman laat geen ruimte voor sympathie als hij over Monique praat. Hij vindt haar als persoon weinig interessant en waardeert haar niet als zelfstandige vrouw. “Ik volg haar puur professioneel.
Als ik geen showbizzverslaggever zou zijn, zou zij een van de eersten zijn die ik eruit zou knikkeren.” Die woorden laten niets te raden over. Hij erkent dat Monique bekend is vanwege haar relatie, niet vanwege eigen prestaties. Voor Dijkman telt het pas echt als je zelf iets opbouwt.

Bekend worden door het bed van een artiest
Wat stoort Dijkman het meest? Hij kan weinig respect opbrengen voor mensen die hun bekendheid te danken hebben aan een liefdesrelatie. “Ik heb niet veel respect en waardering voor mensen die bekend zijn omdat ze het bed hebben gedeeld met een artiest, en niet zelf hun eigen inkomsten genereren.”
Daarmee wijst hij op een bredere trend binnen de showbizz, waarin partners van beroemdheden vaak op de voorgrond treden zonder een eigen loopbaan. Dijkman vindt dat je je bekendheid moet verdienen met je eigen prestaties, niet met je liefdesleven.
Contact met Monique is voorgoed verbroken
Hoewel Dijkman Monique in het verleden sprak, is dat contact inmiddels volledig verdwenen. Hij verwacht ook niet dat dit zal veranderen. “Ik heb haar een paar keer gesproken, maar de laatste jaren niet meer.
En dat zal na deze ode ook vast niet meer gebeuren.” Zijn kritiek lijkt definitief. Monique is voor hem geen vrouw met ambitie, maar iemand die vasthoudt aan luxe en status via een ander. Daarmee zet hij haar neer als een symbool van passiviteit in de wereld van roem.