Het succesverhaal van André Hazes jr. lijkt voorlopig tot stilstand gekomen. Waar hij ooit uitgroeide tot de kroonprins van het levenslied, is daar anno 2025 weinig van over. Zijn naam duikt nog maar zelden op in de hitlijsten en ook zijn recente televisieoptredens bleken geen schot in de roos.

Terwijl artiesten als Yves Berendse de ene na de andere hit afleveren, blijft het angstvallig stil rondom André. Binnen de muziekindustrie circuleren weliswaar e-mails waarin nieuwe projecten besproken worden, maar opvallend genoeg wordt zijn naam daarin nauwelijks genoemd. Dat voedt de indruk dat hij volledig buitenspel is komen te staan in het wereldje waarin hij ooit zo geliefd was.
Mislukte comeback en een koers die nergens heen leidt
Na een periode van afwezigheid maakte André een veelbesproken comeback, mede dankzij de aandacht van juicekanaalster Yvonne Coldeweijer. Toch bleek die terugkeer allesbehalve succesvol. Hij besloot zijn muzikale koers radicaal te wijzigen, maar wist daar zijn publiek niet in mee te krijgen.
In plaats van vernieuwing ontstond er vooral verwarring. Ook zijn televisieavontuur met collega Mart Hoogkamer werd geen succes. Critici waren onverbiddelijk en spraken zelfs van een totale mislukking. Voor iemand met zijn verleden is het pijnlijk om te zien hoe snel succes kan verdampen als de koers niet helder is.
Een terugkeer naar de basis lonkt, maar niet met iedereen
Inmiddels klinkt de roep om terug te keren naar zijn oude succesformule steeds luider. Tekstschrijver Bram Koning, verantwoordelijk voor enkele van André’s grootste hits, ziet dat de zoektocht naar een passende stijl vastloopt.
“Hij is zo op zoek naar een bepaalde muziekstijl, die écht bij hem past. Maar dat vindt-ie momenteel ook niet. Nu willen ze weer terug naar zijn oude repertoire,” vertelt Koning in Weekend. Alleen is het opvallend dat juist hij niet meer betrokken wordt.
“Er zijn e-mails rondgegaan bij diverse componisten en tekstschrijvers met het verzoek om liedjes te schrijven in de trant van Leef, Wie Kan Mij Vertellen, maar ook Zoet, Zout, Zuur. Kortom: feestknallers. Wij hebben die mail echter als enige partij niet gehad.”
De deur staat nog op een kier bij zijn oude team
Toch blijft Koning verrassend positief over een mogelijke samenwerking. Ondanks het feit dat hij gepasseerd is, sluit hij de deur niet. “Wij staan met open armen op hem te wachten hoor! Wat geweest is, is geweest. Ik zal nog altijd mijn best voor hem doen.”
Die woorden klinken als een uitnodiging voor verzoening, maar het is de vraag of André daar op dit moment voor openstaat. De wil om terug te keren naar succes lijkt er te zijn, maar de juiste keuzes blijven uit. Juist nu zou een hernieuwde samenwerking met vertrouwde mensen wel eens de katalysator kunnen zijn die hij nodig heeft.
Instagram als afleiding: ‘het is dwangmatig geworden’
Volgens Koning ligt het probleem niet alleen bij de muziekkeuze, maar ook bij hoe André zich online profileert. Hij spaart hem niet als het gaat om zijn aanwezigheid op sociale media. “Een hit scoren en lekker gaan optreden, dan stroomt alles weer binnen als vanouds. En ook iets minder posten op Instagram, want het is echt te veel.
Waarom film je alles en zet je al deze non-info online?” De boodschap is duidelijk: terug naar de essentie. De scherpste kritiek komt aan het eind: “Het is dwangmatig aan het worden, zoveel als hij iedere dag post.” Misschien is het moment gekomen dat André zijn telefoon vaker links laat liggen en weer kiest voor waar hij ooit in uitblonk: muziek maken vanuit het hart.