De 38-jarige Daniël, bekend van het programma B&B Vol Liefde, runt een bed and breakfast in het Tsjechische dorpje Seč. Deze plaats ligt op ongeveer een uur rijden van Praag. Zijn hotel, Hotel Kapitan, bevindt zich aan het water en lijkt in eerste instantie een rustige en betaalbare vakantiebestemming.

Voor een appartement voor vier personen betaal je minder dan honderd euro per nacht. Toch blijkt uit veel ervaringen dat deze lage prijs niet opweegt tegen de gebrekkige kwaliteit. Steeds meer gasten trekken aan de bel over hun verblijf bij Daniël en hun klachten zijn ernstig.
Boze gasten uiten hun frustraties online
Op Tripadvisor regent het negatieve recensies over Hotel Kapitan. Bezoekers zijn vooral ontevreden over het eten en de hygiëne. Eén gast schrijft: “Ze serveren alleen maar fastfood en na twee dagen begon ik maagproblemen te krijgen.” Volgens diezelfde gast was het personeel ook verre van vriendelijk.
“Ook is er een zeer onaangename en geïrriteerde barman/ober. Alles was een probleem voor hem. Hij zat de hele tijd achter de bar te spelen met zijn mobiele telefoon.” Dat soort klachten komt niet van één persoon, maar duikt keer op keer op in de reviews.
Slechte service en verouderde kamers zorgen voor teleurstelling
Niet alleen het eten, maar ook de algemene staat van het hotel valt gasten zwaar tegen. Meerdere bezoekers beschrijven de kamers als oud en muf. Volgens hen zijn de meubels en apparatuur sterk verouderd en stammen ze uit de tijd van het communisme.
Een gast zegt daarover: “Ik kan de bezwaren van anderen alleen maar bevestigen en herhalen: kamers met apparatuur uit de tijd van het communisme en vooral mufheid en stank.”
Behalve de inrichting, klaagt men ook over het ongemak tijdens het verblijf. Gasten zeggen dat het personeel vooral klaagt over hun eigen kosten. Ze horen herhaaldelijk dat de huur hoog is en dat water duur is. Eén bezoeker reageert daar gefrustreerd op: “Als gast interesseert mij dat niet.”
Ontbijt met oud brood en vlees dat stinkt
De recensies laten weinig aan de verbeelding over als het gaat om de maaltijden. Meerdere gasten zijn ontsteld over wat hen is voorgezet. Zo zegt één van hen dat het ontbijt duur was, terwijl er enkel oud brood op tafel stond. Het avondeten maakte de ervaring nog slechter.
“Ronduit rampzalig. Alles zag eruit alsof het uit een blik hondenvoer kwam. Eén keer kregen we zelfs stinkend oud vlees. En de bediening in het restaurant was ook verschrikkelijk.” Deze ervaringen wijzen volgens de gasten op een gebrek aan zorg en professionaliteit in de keuken.
Ook de houding van het personeel zorgt voor ergernis. In plaats van gastvrijheid en service, krijgen bezoekers een ongeïnteresseerde en soms zelfs onvriendelijke houding.
Prijs lijkt aantrekkelijk, maar gasten voelen zich bedrogen
Op papier lijkt de prijs van minder dan honderd euro per nacht een goede deal. In werkelijkheid blijkt dat voor veel gasten niet zo te zijn. De prijs-kwaliteitverhouding wordt in de recensies veelvuldig ter discussie gesteld.
Voor die prijs verwacht je geen luxe, maar wel een schoon bed, eetbaar voedsel en vriendelijk personeel. Als zelfs dat niet geleverd wordt, voelen mensen zich al snel opgelicht.
De negatieve ervaringen zijn zo talrijk dat er op sociale media inmiddels gewaarschuwd wordt om dit hotel te vermijden. Nieuwe gasten weten dankzij eerdere reviews steeds beter wat hen te wachten staat.
Tegenstrijdig beeld met tv-optreden zorgt voor verbazing
Op televisie komt Daniël over als een attente en sympathieke gastheer. In werkelijkheid is het beeld volgens bezoekers totaal anders. De recensies geven een heel andere indruk dan wat kijkers op televisie zien. Sommige mensen vragen zich af of B&B Vol Liefde de realiteit wel goed weergeeft.
Het contrast tussen beeld en werkelijkheid is volgens gasten te groot. Als je een verblijf boekt vanwege het programma, kun je dus flink teleurgesteld raken. Televisie kan een mooi beeld schetsen, maar de echte ervaringen van gasten vertellen vaak een ander verhaal. Juist dat maakt deze klachten zo opvallend en nieuwswaardig.