De jongste aflevering van het NPO-programma Au Pairs heeft veel stof doen opwaaien onder kijkers en op sociale media. In deze aflevering zie je hoe de negentienjarige Lara uit Limburg tijdens haar verblijf in de Verenigde Staten vol enthousiasme met vuurwapens schiet.

De beelden, die dinsdagavond zijn uitgezonden door BNNVARA, laten haar lachend meerdere wapens uitproberen. Het gaat onder meer om een shotgun, waarmee ze op een erf in Oklahoma schiet. “Dit is wel de bad bitch-vibe die je moet hebben in je leven,” zegt ze terwijl ze in het rond schiet.
Lara schiet met drie wapens tijdens bezoek aan bekenden in Oklahoma
De au pair heeft enkele dagen vrij gekregen van haar gastgezin en besluit die tijd door te brengen bij familiekennis in Oklahoma. Meteen op de eerste dag vraagt Lara of ze op het erf mag oefenen met wapens.
De gastheer stemt in en haalt drie verschillende vuurwapens voor haar tevoorschijn, waaronder een shotgun. Vol enthousiasme neemt Lara de wapens aan en begint ze te oefenen met schieten. De camera registreert hoe ze giechelend en zichtbaar opgewonden als een cowgirl om zich heen schiet. Dit alles is ongeveer een minuut lang zonder waarschuwing of context te zien.
Publieke verbazing over tegenstrijdige keuzes van de NPO
De uitzending roept verbazing op omdat de NPO eerder streng optrad tegen een onschuldig fragment met een luchtbuks bij een ander gezin. De familie Jelies, bekend van het programma Een Huis Vol, kreeg te horen dat hun luchtbuks niet in beeld mocht verschijnen.
Zij stapten uiteindelijk over naar SBS6 omdat zij zich naar eigen zeggen niet vrij voelden bij de NPO. Vader Johan Jelies gaf daarover eerder aan: “Klein voorbeeldje: er stond een luchtbuks en die moest even uit beeld. Toen dacht ik: hè, je mag toch wel gewoon met een luchtbuks schieten? Maar dat moest uit beeld.”
Vragen over dubbele maatstaven binnen de publieke omroep
Veel kijkers begrijpen niet waarom een onschuldig luchtbuksfragment wordt geweerd, terwijl een tiener met echte vuurwapens wél wordt uitgezonden. De situatie voelt voor velen als meten met twee maten.
Het fragment van Lara wordt bovendien gepresenteerd alsof het om een vrolijke activiteit gaat, zonder uitleg of context. Op sociale media spreken kijkers er schande van dat dit soort beelden in een jongerenprogramma worden vertoond. De lichte toon van de scène schuurt extra hard, zeker in het licht van het eerdere verbod bij de familie Jelies.
NPO zwijgt vooralsnog over de ophef en kritiek
Tot nu toe heeft de NPO geen verklaring gegeven voor de opmerkelijke verschillen in redactionele keuzes tussen beide programma’s. Het lijkt erop dat de beelden van Lara als een Amerikaans cultuurverschil zijn gepresenteerd, maar dat maakt het niet minder omstreden.
Vooral omdat wapens in de Verenigde Staten vaak onderwerp zijn van tragedies, zorgt dit voor ongemak bij Nederlandse kijkers. Het contrast met de zorgvuldig opgebouwde gezinsbeelden van Een Huis Vol valt hierdoor extra op.
Discussie over verantwoordelijkheid en vrijheid op televisie laait opnieuw op
De aflevering van Au Pairs heeft meer losgemaakt dan alleen verbazing over één fragment. Kijkers stellen bredere vragen over wat er wel en niet kan op televisie. Is het nog logisch dat een luchtbuks wordt geweerd, terwijl vuurwapens wel worden getoond? En hoe bepaal je wat jongeren te zien krijgen?
De discussie over normen, verantwoordelijkheden en grenzen in reality-tv is hiermee opnieuw volop actueel geworden. Vooral omdat beide fragmenten afkomstig zijn van programma’s die jongeren of gezinnen centraal stellen.