Yolanthe Cabau is opnieuw onderwerp van discussie na de lancering van haar eigen soapserie. De actrice, die eerder naam maakte in Nederland, probeert al jaren voet aan de grond te krijgen in Hollywood. Toch blijft haar succes in Amerika tot nu toe beperkt.

Met haar nieuwe soap probeert ze een inkijkje te geven in haar leven, maar niet iedereen is onder de indruk. Telegraaf-verslaggever Jordi Versteegden uit in zijn podcast Strikt Privé stevige zorgen, vooral over de relatie tussen Yolanthe en haar zoon Xess Xava.
Kritiek op de relevantie van Yolanthe’s soap
Volgens Jordi is het bijzonder dat Yolanthe een eigen soapserie heeft gekregen, terwijl haar relevantie volgens hem flink is afgenomen. “Yolanthe zegt aan het begin van de eerste aflevering: ‘Ik wil eigenlijk aan mensen laten zien wie ik echt ben, want mensen hebben allerlei vooroordelen over mij.’
Terwijl ik denk: nou, heel eerlijk… voor de aankondiging van die soap, had ik echt zoiets van: waar is Yolanthe überhaupt?”, zegt hij in de podcast. Hij vindt het opvallend dat er lange tijd niets van haar te horen was en noemt haar Hollywood-carrière weinig indrukwekkend.
“Ze is naar L.A. verhuisd voor het acteren, want ze wilde daar een soort van Hollywood-carrière op starten. Nou, we hebben eigenlijk nog nooit gehoord dat ze echt in een gigantische film daar heeft gespeeld. Dus dat vond ik raar.”
Een zorgwekkend beeld van haar rol als moeder
De soap laat volgens Jordi vooral zien hoe innig Yolanthe’s band met haar zoon is. En hoewel dat op het eerste gezicht aandoenlijk lijkt, vindt hij het ook zorgelijk.
“Wat ik ook zo vind aan deze serie… Haar band met Xess Xava, het zoontje dat ze heeft met Wesley Sneijder, is heel aandoenlijk. Ze zijn de hele dag samen met elkaar, maar ik vind het ook bijna een beetje eng. Waar zijn de vrienden van Xess? Die zien we helemaal niet.” Volgens hem ontbreekt het Xess aan contact met leeftijdsgenootjes, wat vragen oproept over zijn sociale ontwikkeling.
Altijd samen, zelden kinderlijke vrijheid
Jordi is verbaasd over hoe gesloten de wereld van Yolanthe en haar zoon lijkt. “Zij zijn alleen maar met elkaar. Tenzij mama aan het werken is, dan mag die even naar Wesley Sneijder toe in Nederland. Maar voor de rest… Dus dat vind ik heel erg raar.”
Het is volgens hem zorgelijk dat de jongen amper leeftijdsgenoten om zich heen heeft en vooral met zijn moeder optrekt. Het roept vragen op over de mate waarin hij kind kan zijn en zelfstandig leert omgaan met anderen. De opvoedingsstijl van Yolanthe lijkt sterk gericht op nabijheid, maar slaat die misschien door?
Wonen in een villa in Bel Air, maar hoe?
Een ander opvallend punt uit de soap is de nieuwe woning van Yolanthe: een luxe villa in Bel Air. Volgens Jordi wordt er nauwelijks gesproken over hoe ze dit bekostigt.
“Ze heeft een nieuwe huis gekocht, noem het een villa in Bell Air, en we horen nergens eigenlijk waar ze het nou echt van betaalt.” Hij vermoedt dat het vermogen dat ze overhield na haar huwelijk met Wesley Sneijder hier een rol in speelt. “Dus ze heeft daar naar verluidt zo’n 19 miljoen aan overgehouden uiteindelijk.”
Twijfels over haar carrière en inkomsten
De vraag rijst of Yolanthe’s inkomsten uit acteerklussen wel voldoende zijn om zo’n levensstijl te bekostigen. Jordi uit zijn twijfel hierover openlijk: “Maar je gaat mij niet vertellen dat je aan filmrollen toch ook zoveel geld verdient, Jan?” Waarop collega Jan Uriot nuchter reageert: “Nou, in Nederland niet in ieder geval.” En een grote internationale doorbraak ziet hij ook niet snel gebeuren. “Dat lijkt me sterk.”
Een soap vol vragen in plaats van antwoorden
De soapserie van Yolanthe lijkt eerder meer vragen op te roepen dan te beantwoorden. Over haar carrière, haar inkomen, maar vooral over haar rol als moeder en de invulling van haar privéleven. De kritische noten van Jordi Versteegden zetten je aan het denken over wat er zich buiten beeld afspeelt. Blijft Yolanthe hangen in een zorgvuldig geregisseerd imago, of is dit echt haar waarheid?