De nieuwe realityserie St. Willebrord: Het mirakel van Brabant ging donderdagavond in première op RTL 5 en kreeg meteen veel aandacht. De serie volgt het leven van opvallende inwoners uit een Brabants dorp waar volgens velen ‘niemand ooit weg wil’. Direct na uitzending stroomden sociale media vol met reacties van kijkers die zich verbaasden, vermaakten of ergerden.

Het programma valt op door zijn kleurrijke personages, bijzondere setting en uitgesproken cultuur. Je leert het dorp kennen door de ogen van mensen die er al hun hele leven wonen. De eerste aflevering roept herkenning én discussie op, en dat lijkt precies de bedoeling te zijn.
Het dorp met trots, traditie en een stevige identiteit
St. Willebrord werd ooit gezien als een van de armste dorpen van Nederland, maar dat beeld is inmiddels achterhaald. De serie laat zien hoe het dorp zich heeft ontwikkeld tot een levendige plek waar traditie en trots hand in hand gaan.
Je merkt dat het verleden nog steeds voelbaar is in hoe mensen met elkaar omgaan. De bijnaam van het dorp is ’t Heike, en die naam leeft bij jong en oud. Hoewel nieuwkomers welkom zijn, wordt verwacht dat zij zich aanpassen aan de bestaande gewoonten en gebruiken. Die sterke dorpscultuur speelt een grote rol in de manier waarop inwoners met elkaar samenleven.
Lokale ondernemers en hun klanten staan centraal in het verhaal
De camera volgt een aantal vaste plekken in het dorp waar bewoners elkaar dagelijks ontmoeten en verhalen gedeeld worden. Je krijgt onder andere een kijkje in een slagerij, een kapsalon, een kledingzaak en een ouderwetse snoepwinkel.
Deze bedrijven zijn meer dan alleen winkels – ze vormen het sociale hart van het dorp. Een opvallend duo in de serie is Arjen en Jessica, twee trotse inwoners met een sterke band met hun woonplaats. Jessica laat haar liefde voor St. Willebrord op wel heel bijzondere wijze zien. Ze heeft de dorpsnaam namelijk laten tatoeëren op haar billen, iets wat online veel reacties oproept.
Kijkers verdeeld: van bewondering tot kritiek op luxe levensstijl
Op sociale media reageren kijkers massaal op de eerste aflevering, met zowel positieve als negatieve geluiden. Sommigen kunnen zich helemaal vinden in de uitgesproken stijl van de inwoners. Anderen vinden het programma juist overdreven en oppervlakkig, mede door de omschrijving: “Willebrorders houden van grote auto’s, dure merkkleding, perfect haar en glanzende dakpannen.”
Een kritische kijker schrijft: “Altijd mensen met geld, maak eens een serie met normale mensen.” Een andere reactie luidt: “Nee kijk ik niet naar. Zoveel armoede en problemen in Nederland. Heb sowieso niks met materiële dingen. (…) Maar als het ze gelukkig maakt, prima.”
Veel enthousiasme bij dorpsgenoten en liefhebbers van reality-tv
Ondanks de kritiek is er ook volop enthousiasme, vooral bij mensen die het dorp kennen of zelf uit de regio komen. Veel kijkers voelen zich trots dat hun dorp eindelijk op televisie komt. “We gaan zeker kijken naar ons mooie dorp,” schrijft iemand op Facebook.
Een andere kijker reageert enthousiast: “Dit is weer iets voor ons!” Ook worden er veel berichten gedeeld waarin mensen aangeven benieuwd te zijn naar de rest van de afleveringen. De serie lijkt dus niet alleen lokaal, maar ook landelijk publiek aan te spreken met zijn uitgesproken stijl en personages.
Een programma dat mensen laat praten – en kijken
Met St. Willebrord: Het mirakel van Brabant probeert RTL 5 duidelijk meer dan alleen een gezellig dorpsportret te schetsen. De serie brengt gesprekken op gang over geld, identiteit, traditie en wat het betekent om ergens écht thuis te zijn.
Door het contrast tussen nuchterheid en flamboyante levensstijl blijft het programma boeien. Zelfs als je niet van reality-tv houdt, is het moeilijk om niet nieuwsgierig te worden. Of je nu met afkeer of waardering kijkt, de serie laat niemand onberoerd. En dat maakt het tot een opvallend fenomeen binnen het televisieaanbod van dit voorjaar.